ЗВАНИЧНА СЕЛЕКЦИЈА 26. ФЕСТИВАЛА ЕКОЛОШКОГ ПОЗОРИШТА ЗА ДЕЦУ И МЛАДЕ

Иако из године у годину одзив на ФЕП-ов конкурс расте, не само по броју пријављених представа, већ и по све већем интересовању позоришта и позоришних трупа ван граница региона, па и Европе, ове године сусрели смо се са глобалном кризом која је одржавање свих позоришних фестивала, али и других културних манифестација и пројеката, ако не отказала, а онда одложила и ставила под велики знак питања.

Међутим, неке земље у овој глобалној кризи нису занемариле бригу о радницима и радницама у култури, чије (углавном прекарне) позиције нису нимало пријатне, посебно у доба када је могућност за рад потпуно стопирана. Једна од тих земаља није Србија. Напротив, Србија је у ребалансу буџета усвојеном током ванредног стања, уведеног због пандемије covid-19, у мерама које се тичу финансијске помоћи потпуно изоставила раднике и раднице у култури, одвојивши 0 (словима: нула) динара за културу уопште. Штавише, буџет Министраства културе смањен је за 2,7 милијарди динара у односу на претходну годину.

Фестивал еколошког позоришта се са оваквом систематском небригом сусреће већ годинама уназад, такорећи од свог постојања. Постојати и опстајати, већ четврт века, као позоришни фестивал у граду у ком не постоји позориште (нити било каква културна установа са континуитетом рада), односно у држави која нема никакву стратегију за цео један друштвени сектор (и то не само сад, када култури даје 0 динара, већ и давно пре тога), свакако показује да смо ми, радници и раднице у култури, способни да стварамо штапом и канапом, али то ипак не значи да то тако треба да буде.

У држави у којој су издвајања за културу мања од 1% од укупног буџета и у којој не постоји никакав закон о позоришту, додатни проблем представља то што је позоришно стваралаштво за децу и младе редовно занемаривано у односу на позориште за одрасле, што се, осим у мањој симболичкој вредности која му се придаје, огледа и у мањим буџетима намењеним позориштима и представама за децу и младе.

У таквим условима, ФЕП из године у годину има све више пријављених представа, али и све мањи одзив институционалних позоришта, у односу на независну позоришну продукцију. Ове године посебно бих истакла одговор неколико институционалних позоришта која су рекла како им фестивал као што је ФЕП није међу приоритетима. Дакле, нису проблем фестивали као такви, на које се очигледно пријављују (посебно ако су у великим градовима, који имају много позоришта), али јесте фестивал као што је ФЕП, у једном малом граду без позоришта. Међутим, ако играње представа у срединама у којима публика нема прилику да тако често иде у позориште, није приоритет, онда институционална позоришта, али и сви ми заједно, требало би да се запитамо шта су заиста приоритети када је у питању позориште за децу и младе? Водећи се овогодишњим слоганом фестивала Драги будући ја, односно Драга будућа ја, требало би да размислимо о томе какав то свет и какво позориште желимо да оставимо будућем и будућој себи?

Ове године погледала сам укупно 29 пријављених представа. Као и сваке године, било је представа које испуњавају критеријуме и подижу лествицу квалитета, али било је и оних које и даље подилазе публици и потцењују је, држећи се стереотипа који важе за позориште за децу и младе, а које треба разбијати. Да ситуација у којој се налазимо није оваква каква јесте, одабрала бих чак 12 представа у такмичарској селекцији, међутим, приморани смо да овогодишњи фестивал и селекцију прилагодимо околностима, па тако предлажем да се оне представе које не могу да се изведу ове године такмиче на следећем ФЕП-у, а да се на 26. Фестивалу еколошког позоришта за децу и младе нађу четири представе у такмичарској селекцији и једна у ревијалном програму.

Срдачно,
Тијана Грумић



ТАКМИЧАРСКИ ПРОГРАМ 26. ФЕСТИВАЛА ЕКОЛОШКОГ ПОЗОРИШТА ЗА ДЕЦУ И МЛАДЕ



Селектовани за такмичарски програм такмичиће се за награду ДОБРО ДРВО.


НАГРАДА “ДОБРО ДРВО”:



О награди дечијег жирија одлучује жири састављен од деце из Бачке Паланке која имају посебан афинитет ка драмској уметности узраста од 4 до 14 година. Ментор дечијег жирија је васпитач/учитељ као и драмски педагог.

О награди публике одлучује се путем онлајн гласања давањем једног гласа за једну представу по избору, након одгледаног комплетног програма.

О награди за посебан допринос у стваралаштву за децу и младе одлучује Савет фестивала и Уметнички одбор.




РЕВИЈАЛНИ ПРОГРАМ 26. ФЕСТИВАЛА ЕКОЛОШКОГ ПОЗОРИШТА ЗА ДЕЦУ И МЛАДЕ